Plátcem DPH snadno a rychle…

Co dělat, když překročíte obrat 1 mil. Kč a stanete se plátcem DPH.

Nejdříve si musíte být jisti, kdy jste daný obrat překročili (a zda jej máte správně spočítaný – konkrétní rady najdete v jiném článku zde.) Od toho se odvodí, kdy jste se automaticky ze zákona stali plátci DPH.

Osoba… je plátcem od prvního dne druhého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém překročila…

§6 odst.2 ZDPH

Na první přečtení to zní šíleně, že?
Zákon prostě říká, že plátcem DPH se stanete od druhého měsíce po překročení obratu.

Příklad:
Po spočítání obratu za předchozích 12 měsíců jste zjistili, že hranici 1 milionu Kč jste pokořili v dubnu 2020. Plátcem se tedy stáváte ze zákona od 1.června 2020.

Musíte se registrovat.

To, že se stanete plátci ze zákona ještě neznamená, že tím je to hotovo ☺ . Znamená to ale, že se vás týkají všechny povinnosti plátce, zejména povinnost odvádět DPH ze svých plnění, ať už se zaregistrujete kdykoliv. Nicméně, zákon říká i to, do kdy se musíte zaregistrovat.

Osoba… je povinna podat přihlášku k registraci do 15 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém překročila stanovený obrat.

§94 odst.1 ZDPH

Příklad:
Obrat jste překročili v dubnu 2020. Přihlášku k registraci. musíte podat do 15.května.

Co budete k registraci potřebovat?

Musíte vyplnit registrační formulář, najdete jej na Daňovém portálu v oddíle „elektronická podání pro finanční správu“, zde. Kromě obecných formálních údajů je dobré vyplnit a připojit i nepovinnou přílohu a připojit seznam dokladů, ze kterého vyplývá překročení obratu.

Odkaz na formulář Přihlášky je zde.

Zde najdete v textu odkaz na stažení Přílohy Přihlášky k registraci k DPH, není to povinný formulář, ale při registraci jej většinou vyžadují.

Registraci a později přiznání k DPH a Kontrolní hlášení je možné zadat pouze elektronickou cestou. Proto je právě tento okamžik vhodný k přemýšlení nad tím, jak to bude dál a případně udělat ještě další 2 věci, pokud je nemáte.

  • Kdo bude DPH za vaši firmu zpracovávat?
  • Kdo bude Registraci a pak Přiznání k DPH a Kontrolní hlášení podávat?
  • Založit firemní účet, ačkoli to není povinné.
  • Založit si datovou schránku na IČ.

Vlastními silami nebo s účetní?

Můžete vše zpracovávat sami, i když je lepší věnovat se své podnikatelské činnosti a DPH svěřit do rukou profesionálům. Jestliže máte pár dokladů měsíčně, dá se to samozřejmě zvládnout i bez účetní, nicméně je potřeba už vědět o DPH více než jen základy nebo alespoň zpočátku vše nastavit s někým, kdo tomu opravdu rozumí. Alespoň si domluvte konzultaci.

Nechci lobbovat za kolegy a kolegyně a vím, že to stojí peníze, ale DPH je v některých ohledech hodně zapeklitá věc a je potřeba neustále být ve střehu, pořád se něco mění, a ne každé podnikání jede rutinně a více méně pořád stejně. Je dobré nechat tohle na někom, kdo má zkušenosti a potřebné znalosti. Doměřená penále a pokuty taky nemusí být levné.

I s účetní se můžete domluvit tak aby vám to vyhovovalo.
Můžete dát plnou moc a účetní bude podávat všechno svou datovou schránkou (a určitě může začít vaší registrací). Anebo vám může posílat soubory v potřebném formátu a vy je odešlete ze své datové schránky. Třetí možností je zpřístupnit svou datovou schránku i své účetní (datová schránka umožňuje zpřístupnění v omezené míře pro „pověřenou osobu“).

Je lepší mít podnikatelský účet.

Mnozí z podnikatelů nemají podnikatelský účet a používají i pro podnikání svůj soukromý. Není to povinné, ale je to lepší. Teď je správný čas to změnit, máte na výběr několik možností, kde si založíte bankovní účet pro podnikání zdarma.

Už při registraci k DPH totiž musíte uvést minimálně jeden účet, který pak bude zveřejněný v registru plátců DPH. A myslím, že soukromý účet zveřejňovat nechcete.

Přemýšleli jste někdy, jaký je rozdíl mezi bankovním účtem pro občana a pro podnikatele?
Mám ověřeno u několika bank, že prakticky pouze v danění úroků. Na soukromém účtu vám totiž banka vyplácí úrok po zdanění srážkovou daní, kdežto na podnikatelský bankovní účet vám je připíše před zdaněním a musíte tak příjmy z úroků dodanit sami.

Datovka je fajn věc.

Na poště vám to zabere opravdu málo času a zřízení i vedení je zdarma. Právě pro různá podání na finanční úřad je to ideální způsob, jak celou komunikaci zjednodušit a urychlit. Datovou schránku můžete mít jako občan (na rodné číslo) nebo jako podnikatel (na IČ). Jen pozor – datovku na rodné číslo byste neměli používat pro účely podnikání a naopak.
Právnické osoby mají datovou schránku povinně, zřizuje se jim hned při vzniku (a mají pak taky více povinností kdy ji musí použít).

DIČ

V rámci registrace k DPH vám přidělí DIČ – daňové identifikační číslo. Je to CZ + rodné číslo (u právnických osob je to CZ + IČ) a své DIČ pak jako plátci uvádíte na svých daňových dokladech. Na základě tohoto čísla si pak protistrana v registru plátců ověřuje, zda opravdu jste plátcem a toto číslo taky „běhá“ v systémech jako např. v kontrolním hlášení, kde se porovnávají přiznané údaje jednotlivých plátců. A běda, když se neshodují!

V některých státech mají zvlášť DIČ pro registraci podnikatele jako takového a zvlášť DIČ pro DPH a ta čísla jsou rozdílná, je to např. na Slovensku. U nás je to trošku matoucí, protože pod DIČ jste veden na finančním úřadě i jako neplátce. Jen jej nikam na fakturu neuvádíte.

Nakonec vám přijde z Registračního oddělení ROZHODNUTÍ a máte to černé na bílém, že jste plátce.
POZOR! Plátcem se v případě překročení obratu stáváte podle definice ze zákona – “ … od prvního dne druhého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém překročila …“ – pamatujete? Nikoli až doručením rozhodnutí, datum „oznámení rozhodnutí“ je důležité pouze v případě dobrovolné registrace!

Romana Smetana
Účetní, podnikatelka, s praxí a zkušenostmi. Rozhodla jsem se něco z toho co už vím a umím, předat dále.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.